aktivt skogsbruk · 7
kunna hålla bra priser. I dag har vi prisgaranti. Vår målsättning är
att vara billigast i Sverige. Men – och det är viktigt – vårt pris är
det lägsta möjliga redan från början. Och det gäller alla. Både hög
och låg.
Servicen är avgörande, vi har en fantastiskt duktig personal och
så är reklamationshanteringen viktig. En väl skött reklamation och
du har en vän för livet. Man måste vara e
f
ektiv, säger Karl-Göran
och får det att låta som det enklaste i världen.
Ett starkt kort i leken har också varit Karl-Görans eget varu-
märke, Genzo, som han startade upp år 2000. Genzo är främst
känt för kommunikationsutrustning och tittar man i Karl-Görans
jackficka så ligger där alltid en jaktradio från Genzo och skvalpar.
Men varumärket innefattar allt från kläder till hushålls- och fri-
tidstillbehör. Tillsammans med några av de starkaste varumärken
inom jakt, skog och trädgård så har Genzo blivit en viktig del
av Hylte Lantmäns försäljning. Det var också det som ställde till
det när det var dags för Karl-Göran att gå i pension häromåret.
Hylte Lantmän, Karl-Göran och Genzo var så svåra att hålla isär
att skilsmässan inte gick igenom. Efter en del funderingar erbjöds
Karl-Göran till slut att förvärva Hylte Lantmän hösten 2014.
Dynamisk duo
Att finansiera köpet av en så stor verksamhet är en kraftsamling
som heter duga. Den som läser mellan raderna förstår att det nog
blev lite för mycket, till ochmed för en driftig karl somKarl-Göran
Carlsson.
– I slutet av förra året mådde jag inte jättebra. Därför blev jag
så väldigt glad när Anders ringde och sa att ‹Pappa, jag kommer
hem. Nu gör vi det här!›.
Knappt ett år efter a
f
ären har organisationen hunnit sätta sig och
företaget har bytt namn till Hylte Jakt & Lantman. Verksamheten
driver de tillsammans – Anders är
vd
och Karl-Göran styrelseord-
förande.
Arbetsfördelningen synes vara lyckosam; under årets sju första
månader har omsättningen ökat med 14 Mkr, mer än 20 procent.
Anders, som tidigare har läst teknisk fysik på
kth
i Stockholm
och har studerat ekonomi i Schweiz lämnade sin karriär på ett
norskt investmentbolag och flyttade hem. Han ångrar sig inte.
– Jag ser potentialen i företaget, den digitala utvecklingen ger
oss stora möjligheter till expansion.
Markerna på Strömberga bär på många kära minnen – familjen Carlsson har arrenderat den i generationer. När Karl-Göran fick
chansen att köpa loss den trodde han knappt det var sant. Ett annat livsverk är varumärket Genzo – kanske mest känt för sin jaktradio.