Background Image
Previous Page  7 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 44 Next Page
Page Background

aktivt skogsbruk · 7

kunna hålla bra priser. I dag har vi prisgaranti. Vår målsättning är

att vara billigast i Sverige. Men – och det är viktigt – vårt pris är

det lägsta möjliga redan från början. Och det gäller alla. Både hög

och låg.

Servicen är avgörande, vi har en fantastiskt duktig personal och

så är reklamationshanteringen viktig. En väl skött reklamation och

du har en vän för livet. Man måste vara e

f

ektiv, säger Karl-Göran

och får det att låta som det enklaste i världen.

Ett starkt kort i leken har också varit Karl-Görans eget varu-

märke, Genzo, som han startade upp år 2000. Genzo är främst

känt för kommunikationsutrustning och tittar man i Karl-Görans

jackficka så ligger där alltid en jaktradio från Genzo och skvalpar.

Men varumärket innefattar allt från kläder till hushålls- och fri-

tidstillbehör. Tillsammans med några av de starkaste varumärken

inom jakt, skog och trädgård så har Genzo blivit en viktig del

av Hylte Lantmäns försäljning. Det var också det som ställde till

det när det var dags för Karl-Göran att gå i pension häromåret.

Hylte Lantmän, Karl-Göran och Genzo var så svåra att hålla isär

att skilsmässan inte gick igenom. Efter en del funderingar erbjöds

Karl-Göran till slut att förvärva Hylte Lantmän hösten 2014.

Dynamisk duo

Att finansiera köpet av en så stor verksamhet är en kraftsamling

som heter duga. Den som läser mellan raderna förstår att det nog

blev lite för mycket, till ochmed för en driftig karl somKarl-Göran

Carlsson.

– I slutet av förra året mådde jag inte jättebra. Därför blev jag

så väldigt glad när Anders ringde och sa att ‹Pappa, jag kommer

hem. Nu gör vi det här!›.

Knappt ett år efter a

f

ären har organisationen hunnit sätta sig och

företaget har bytt namn till Hylte Jakt & Lantman. Verksamheten

driver de tillsammans – Anders är

vd

och Karl-Göran styrelseord-

förande.

Arbetsfördelningen synes vara lyckosam; under årets sju första

månader har omsättningen ökat med 14 Mkr, mer än 20 procent.

Anders, som tidigare har läst teknisk fysik på

kth

i Stockholm

och har studerat ekonomi i Schweiz lämnade sin karriär på ett

norskt investmentbolag och flyttade hem. Han ångrar sig inte.

– Jag ser potentialen i företaget, den digitala utvecklingen ger

oss stora möjligheter till expansion.

Markerna på Strömberga bär på många kära minnen – familjen Carlsson har arrenderat den i generationer. När Karl-Göran fick

chansen att köpa loss den trodde han knappt det var sant. Ett annat livsverk är varumärket Genzo – kanske mest känt för sin jaktradio.