aktivt skogsbruk · 42
snart står granen grön och grann i stugan
och
smälter in i miljön
var rätt lösningar i förra numrets vinter-
kryss. Först öppnade rätta svar fick vi av Kjell Benjaminsson från
Grimsås, som får en retroinspirerad termos från Thermos.
Övriga pristagare, som belönas med varsitt hopvik-
bart sittunderlag, är Gudrun och Arne Andersson från
Mariestad, Iris Gustavsson, Värnamo, Gullis Dahl-
quist, Göteborg samt Börje Runesson från Östansjö.
Kjell i Grimsås
vann vinterkrysset
Kom in –
det är mat
!
Vällingklockan var ett
klassiskt inslag på många svenska
gårdar. Klockan användes framförallt på de större gårdarna för att
kalla in tjänstefolket till måltider – men den kunde också signalera
arbetsdagens början och slut. Vällingklockor blev vanliga från 1600-
talet och gjöts i malm, inte sällan försågs klockanmed en inskription
om gården och tillverkningsåret. En del klockgjutare finns också
dokumenterade omman är nyfiken på vemsomhar tillverkat klockan.
Vällingklockan hängdes i en klockstapel – antingen påmarken eller på
någon av ekonomibyggnaderna. Sitt namn fick klockan på grund av
den kost som vanligen serverades, nämligen välling. Ute i Europa är
vällingklockan också vanligt förekommande, men där går den under
benämningenmatklocka. För dig
som vill veta mer om välling-
klockor – din egen eller någon
annans – rekommenderas
ett medlemskap i den ideella
föreningen Vällingklockans
Vänner (vallingklockor.
se). Du kan också läsa Mats
Rehnbergs avhandling omväl-
lingklockor «Blå Välling – sur
sill»utgiven avNordiskamuseet.
KLIPPT & GALLRAT |
Woodland
Sweden
Woodland Swedenär
en vandringsutställning somhar turne-
rat runt på de svenska ambassaderna i
usa
, Sydkorea och Portugal
(och nu fortsätter turnera världen runt).
Utställningen berättar flera historier om Sverige; om vårt för-
hållande till naturen och skogen, om det ökande träbyggandet,
fördelar och nödvändighetenmed att bygga hållbart, och om svenska
arkitekter i framkant med sin arkitektur.
Syftet är att vara en plattform för kunskapsutbyte och för att knyta
kommersiella kontakter. Bakom projektet står Svenska institutet
tillsammans med Sveriges arkitekter
Woodland Sweden är en del i den satsning på kreativa näringar
som regeringen tog beslut om 2015. Meningen är att främja export
av svensk musik, mode och design och arkitektur.